Cem Murat Yazdı: Borsa İstanbul ve SPK’da Yozlaşma
Borsa İstanbul ve SPK’da Yozlaşma
🔴Borsa İstanbul ve dolayısıyla SPK’yı zaman zaman eleştirdiğim oldu. Bazı kurumlardaki yozlaşma artık inanılmaz seviyelere gelmiş durumda.
Kriterler koyuluyor, uygulanmıyor.
Kurallar koyuluyor, uygulanmıyor.
Şirket patronu o cepten bu cebe hisse alıp veriyor, kafalar kuma gömülüyor.
Bir kaç kurum aralarında top çevirir gibi çeviriyor milyonlarca yatırımcıyı.
Merdiven altı şirketler, adeta matbu evrak ve hülle yollarıyla borsaya kote ediliyor.
Dönercisinden bahis şirketine, börekçisinden kahve zincirine, fast food zincirinden kafe zincirlerine kadar borsaya kote edildi durdular.
Belli başlı 3-5 isim ve 3-5 kurumda grup olarak hareket edip birbirlerine hisse virmanlıyor, akşamdan sabaha kafalarına göre bazı hisselerin hedef fiyatlarını indirip yükseltiyorlar. Dün X bir aracı kurum raporu elimdeydi. THYO gibi defter değerinin yarısından işlem gören, devasa yatırımları bir kaç seneye faaliyete geçecek olan, yüzlerce yeni uçak siparişi yolda olan, Avrupa’da bile olmayan aynı anda uçak iniş pist sayısı ile dünyanın gözbebeği bir şirket için; hedef fiyat rakamını %30 primden %20 prime indirebiliyor. Ortada buna sebep olacak hiçbir rasyo yok. Bilakis barış görüşmeleri vs ile olumlu haberler mevcut. Tamamen keyfi ve hatta siyasi bu kararlar.
Ayrıca evvelden robot derdimiz vardı şimdi yapay zeka derdi çıktı. Saniyenin binde biri zamanda tüm emirleri değerlendirip aşağı veya yukarı otomatik olarak pozisyon alabiliyor. Bİr nevi Co-pilot. Sen uğraşmıyorsun, akşama kadar kuruşlarla al-sat yaparak seni ihya edebiliyor. (%80 gibi bir başarı oranı var)
Yine halka açıklık oranı %99’lara varan şirketler var. %50 üst kontrolü başkasına devrediyorsun, sen kağıt üzerinde patron kalıyorsan. Hisseyi toplayan kurumlar cirit atıyor, şişiriyor yahut öldürüyor şirketi. Tüm bunlar yıllardır güven ve istikrarı zedeledi durdu. Ve bir önlem alınmadı. Makyaj yapıldı sadece.
Ve bugün…
Küresel endeks sağlayıcısı MSCI, New York’tan açıkladığı 2026 Piyasa Sınıflandırma İncelemesi sonuçlarında Türkiye ve Endonezya hisse senedi piyasalarını pay sahipliği şeffaflığındaki eksiklikler ve koordineli işlem şüpheleri gerekçesiyle özel gündem maddesi olarak ele aldı.
Küresel fonlar bir ülkenin hisse senedi piyasasına girerken iki temel şeye bakarlar: Likit piyasa (istediğimde alıp istediğimde satabilmeliyim) ve adil fiyatlama (yapay müdahaleler olmamalı).
Ele alınan raporda, bazı küçük ölçekli şirketlerde fonlar aracılığıyla koordineli işlemler (manipülatif hareketler) yapıldığını ve şirketlerin gerçek serbest dolaşım oranlarının yapay şekilde şişirildiği tespit edilmiş.
Daha evvelki raporlarda SPK küçük bir kaç adım atmıştı, lakin makyajdan öte gitmedi bu durum. MAsada ağır cezai yaptırımlar, kottan atma veya belirli bir süre uzaklaştırma ile hapis cezaları mutlaka olmalıdır.
Velhasıl MSCI, Türkiye ve Endonezya için Kasım 2026 MSCI Endeks İncelemesi’ne kadar süre tanıdı. Eğer o tarihe kadar bu şeffaflık ve koordineli işlem sorunlarında somut, güvenilir bir ilerleme görülmezse, statü düşürme söz konusu. Yani hak eden şirketleri kottan atmazsan, Küresel endeks sağlayıcısı MSCI seni ülke olarak şutlar öyle ardından bakarsın.
Yabancı kurum ve kuruluşların raporlarını çok zaman dikkate almam, ancak bu kez haklılar!
Yaklaşık 20 yıllık bir yatırımcı olarak, umarım buna gerek kalmadan, kangren olmuş kısımları kendimiz ampute eder yola devam ederiz diye temenni ediyorum.
Kaynak: Cem Murat
- İsa Kılıç Yazdı: Bana Arkadaşını Söyle Sana Kim Olduğunu Söyleyeyim - Haziran 26, 2026
- İlk Aşure İkramı Yeniimaret Muhtarlığı’nda - Haziran 25, 2026
- Prof.Dr. Osman ÇakmakYazdı: Bu ülkeyeahlak nizamı gelmedenesnaf nizamı gelirmi? - Haziran 25, 2026

